Photobucket

Isnin, 8 November 2010

Siwak


satu cara terbaik untuk melindungi gigi seseorang adalah siwak, yang disebutkan dalam beberapa perkataan Nabi Muhammad (SAW) .. Siwak adalah paksi yang digunakan untuk menggosok di dalam mulut, dan mereka mendapatkan nama mereka dari kata bahasa Arab "yudlik," yang diterjemahkan secara kasar boleh bererti "urut" (iaitu, urut bahagian dalam mulut). Ini bermakna lebih daripada "berus gigi."

Jenis terbaik daripada siwak adalah yang berasal dari pohon araak. The siwak Nabi (saw) adalah dari pohon itu. siwak adalah ranting alami diperkaya dengan mineral semulajadi yang membantu membersihkan gigi, penghambat lain yang menghalang gusi dari pendarahan, bahan pembersih yang membunuh mikrob dan kuman dan aroma yang memberikan nafas bau segar alami. siwak ini adalah berus, ideal alami yang telah dianugerahkan dengan lebih dari pasta gigi buatan pernah ada.

Seperti berus gigi, paksi pada siwak membersihkan antara gigi dan tidak merosakkan dalam setiap jumlah tekanan, melainkan fleksibel dan kuat. Paksi kecil di tekuk ke bentuk yang sesuai untuk mendapatkan plak dan keluar sisa makanan dari di antara gigi sedangkan mengelakkan kerosakan pada gusi.

Nabi (saw) mengajar kita lebih daripada 1,400 tahun yang lalu untuk menggunakan siwak untuk membersihkan gigi dan mulut dan memberikan aroma bagus. Anas mengutip Nabi (saw) yang berkata: "Setiap kali Malaikat Jibril akan melawat saya, dia akan menyarankan saya untuk menggunakan siwak tersebut."

Sisa-sisa makanan ditemui antara gigi menyediakan persekitaran yang sangat baik untuk bernanah berjuta-juta bakteria, yang boleh menyebabkan penyakit gusi sakit dan berdarah dan kista. Dalam kes-kes terburuk, akan ada radang rahang.

Bakteria juga menghasilkan enzim merosakkan yang menggerogoti kalsium dari gigi, yang menyebabkan gigi berlubang. Dalam kes yang teruk, bakteria menghasilkan gas yang memancarkan stenches buruk dari mulut. Kajian terbaru mendapati bahawa siwak mempunyai mineral alami yang membunuh mikrob dan kuman dan menghilangkan plak.

Nabi (saw) yang digunakan untuk menggosok siwak atas, gigi dan gusi lidahnya. Abu Musa Al-Asy'ari berkata, "Aku mengunjungi Nabi keamanan, saw, dan siwak itu di pinggir lidahnya."


Kimia Breakdown Of Siwak A

Siwak mempunyai 19 bahan yang bermanfaat di dalamnya. Paling penting antara lain:


■ antibakteria inhibitor asam yang busuk melawan dan diare. Mereka adalah desinfektan alami dan boleh digunakan untuk menghentikan pendarahan. Mereka mensterilkan gusi dan gigi dan tutup semua luka mikroskopik yang mungkin telah ada di gusi. Pada penggunaan pertama, siwak akan rasa keras, dan mungkin bahkan membakar, kerana adanya suatu zat mustard seperti yang ditemui di dalamnya, tetapi ini adalah bahan yang perkelahian pembusukan di dalam mulut dan membunuh kuman.


■ Mineral seperti natrium klorida, kalium, bikarbonat natrium dan kalsium oksida. Ini membersihkan gigi. Sebagai contoh, American Dental Association menganggap natrium bikarbonat menjadi bahan pilihan dalam pasta gigi.


■ Alam minyak wangi yang rasa dan bau yang menyenangkan, memberikan mulut bau bagus. Mereka membuat sekitar 1% dari siwak tersebut.


■ Enzim yang menghalang penumpukan plak yang menyebabkan penyakit gusi. Plak juga tidak ada. 1 penyebab kehilangan awal gigi.


■ Anti-busuk dan bahan anti-kuman yang bertindak sebagai penisilin macam, mengurangkan jumlah bakteria dalam mulut, yang bererti gigi bersih dan udara bersih ketika bernafas melalui mulut. Beberapa penyelidik telah mendapati bahawa kerosakan gigi adalah cepat ketika berus kering digunakan, dan bahawa berus gigi satu pembasahan's memperkecil kerosakan. Jadi siwak harus dibasahi sebelum pengguna. Jika tidak ada alternatif, air liur seseorang akan cukup untuk membendung tongkat. Siwak juga mempunyai bahan kimia yang menyebabkan mulut untuk menghasilkan air liur tambahan, yang merupakan pertahanan organik mulut dan mekanisme pembersihan.

by layar minda

Tiada ulasan:

Catat Ulasan