Photobucket

Selasa, 15 Disember 2009

Pendaftaran Baru 2010


Madrasah Manabi'ul Ulum adalah sebuah institusi pengajian Islam yang telah diasaskan pada tahun 1351 Hijrah (1932 Masihi) oleh Syeikh Othman Jalaluddin iaitu salah seorang ulama’ tersohor di nusantara ini. Jika dahulunya mengamalkan sistem pondok sepenuhnya, tetapi kini ia menggabungkan antara sistem pondok dan sistem persekolahan moden dengan penekanan terhadap Bahasa Arab.

*Objektif Penubuhan*
Memupuk semangat cintakan ilmu-ilmu Islam untuk diamalkan dan dikembangkan demi melahirkan generasi yang berilmu, beramal dan bertakwa. - Menyediakan peluang belajar ilmu-ilmu Islam bermula dari peringkat rendah hingga ke peringkat tinggi.Menyediakan pelbagai program kepada para pelajar sebagai persiapan rapi apabila berhadapan dengan masyarakat dan kehidupan moden yang serba mencabar seperti melengkapkan mereka dengan ilmu dalam bidang IT dan sebagainya.

*Sistem Pondok (Umumi)*
Sistem ini lebih menekankan terhadap kehalusan ilmu, ketelitian pembacaan dan pemupukan nilai baik. Ia juga lebih tertumpu kepada pembacaan kitab-kitab turath dari kulit ke kulit.

*Sistem Persekolahan (Nizhomi)*
- Peralihan
Selama setahun bagi pelajar lepasan darjah enam yang tiada kelayakan menduduki tingkatan 1.
- Tingkatan 1,2,3 (Menengah Rendah)
Selama tiga tahun.
- Tingkatan 4,5,6 (Menengah Atas)
Selama tiga tahun.

*Pakaian Seragam Sekolah*
Lelaki
- Baju putih berlengan panjang (potongan Raihan) dan seluar hitam serta kopiah putih.
Perempuan
- Baju kurung dan tudung labuh berwarna putih serta kain sarung berwarna hijau.

*Mata Pelajaran/Subjek*
Menengah Rendah
+ Agama - Al-Quran & Tajwid, Tafsir, Hadis, Tauhid, Fekah, Akhlak, Sirah, Nahu, Sorof, Muhadasah, Insyak, Mutalaah, Imlak, Jawi, Khat. + Akademik - Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Arab, Pendidikan Islam, Matematik, Sains, Sejarah, Geografi, Kemahiran Hidup. Menengah Atas
+ Agama - Al-Quran & Tajwid, Tafsir,Ulum Quran, Hadis, Mustolah Hadis, Tauhid, Fekah, Faraidh, Usul Fekah, Tarikh Islami, Nahu, Sorof, Insyak, Mutalaah,Adab Nusus, Balaghah, Mantiq, Arudh Qafiah.
+ Akademik - Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Arab Tinggi, Pendidikan Syariah Islamiah, Pendidikan Al-Quran & Sunnah, Tasawwur Islam, Matematik, Sains, Sejarah.

*Peperiksaan Yang Ditawarkan*
 PMR - Tingkatan 3
 SMRA - Tingkatan 4
 SPM - Tingkatan 5
 STA & STAM - Tingkatan 6
 Syahadah ‘Aliah MMU - Tingkatan 6

*Peluang Melanjutkan Pengajian* (Pelajar lepasan madrasah ini diterima masuk ke pusat-pusat pengajian tinggi di luar negara seperti Universiti Al-Azhar di Mesir, Institut Agama Islam Negeri(IAIN) di Indonesia disamping institusi-institusi pengajian tinggi di dalam negeri (IPTA & IPTS).

*Pendaftaran*


 Pendaftaran dibuka pada setiap awal sesi persekolahan bagi tahun semasa, namun begitu pengambilan pelajar dibuka sepanjang tahun.


*Yuran Pengajian*
*Pendaftaran - RM 50

*Yuran Bulanan - Tingkatan 1-3 RM 25 (RM 250 setahun)
- Tingkatan 4-6 RM 30 (RM 300 setahun).

Untuk Keterangan Lanjut, Sila Hubungi :
 04 5212509 (PEJABAT)
013 4487234 (US MAHDI)
013 4032292 (SULAIMAN)
019 4320242 (US YUSOF)
019 4723390 (US MANSUR)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan